zetynara

~~~~~~~love is in the air~~~~~~

Followers, Thanks.... guys....

Nuffnang

Monday, April 22, 2013

APA ITU KOLAGEN?


Assalammualaikum..

Hari ini zety nak terangkan tentang kolagen...

APA ITU KOLAGEN ?


Kolagen adalah sejenis protein. Fibrous in nature, ia menyambung dan menyokong tisu badan yang lain, seperti kulit, tulang, tendon, otot, dan tulang rawan. Ia juga menyokong organ-organ dalaman dan juga hadir dalam gigi. Terdapat lebih daripada 25 jenis kolagen yang secara semulajadi berlaku dalam badan.

creadit to googles

Kolagen adalah salah satu protein yang paling banyak terdapat di dalam badan-badan mamalia, termasuk manusia. Malah, ia membentuk kira-kira 25 peratus daripada jumlah keseluruhan protein dalam badan. Sesetengah orang merujuk kepada kolagen sebagai gam yang memegang badan bersama-sama. Tanpa itu, badan itu akan, agak literal, runtuh.

Memiliki kekuatan tegangan yang besar, fungsi kolagen dalam cara yang sangat berbeza daripada lain-lain jenis protein. Sebagai contoh, ia boleh didapati kedua-dua di dalam dan di luar sel. Gentian kolagen yang penting dalam menyumbang kepada struktur luar sel-sel. Walau bagaimanapun, mereka yang hadir di bahagian dalam sesetengah sel juga.

Collagen works hand-in-hand with elastin in supporting the body’s tissues. Basically, ia memberikan tisu badan bentuk dan menyediakan ketegasan dan kekuatan; elastin memberikan tisu badan yang sama banyak perlu fleksibiliti. Ini gabungan kolagen dan elastin adalah sangat penting dalam banyak bahagian badan, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, paru-paru, tulang dan tendon. Walaupun saluran darah bergantung kepada kedua-dua kolagen dan elastin.


kolagen dibincangkan berhubung dengan kulit. Ia berfungsi dengan keratin untuk menyediakan kulit dengan kekuatan, fleksibiliti, dan daya tahan. Sebagai orang umur, walau bagaimanapun, kolagen kemusnahan berlaku, yang membawa kepada kedutan. Oleh itu, ia adalah bahan penting bagi mereka yang mencari cara-cara untuk melawan kesan penuaan pada kulit. Beberapa profesional penjagaan kulit sebenarnya menasihatkan orang ramai mengenai cara-cara untuk merangsang pengeluaran kolagen dalam sel kulit.

hanya gambar hiasan

Di samping menjadi begitu penting dalam badan, kolagen juga mempunyai banyak kegunaan perubatan. Ia digunakan dalam beberapa prosedur pembedahan kosmetik dan dijual sebagai tambahan dicipta untuk pergerakan sendi. Ia juga digunakan dalam merawat dan menguruskan terbakar yang serius. Bagi tujuan ini, ia digunakan dalam mewujudkan pengganti kulit buatan manusia.

Sejak kolagen begitu penting dalam badan, jika kekurangan kolagen boleh menimbulkan masalah. Malah, terdapat beberapa penyakit genetik yang dikaitkan dengan kekurangan kolagen. Sebagai contoh, osteogenesis imperfecta, biasanya dirujuk sebagai penyakit tulang rapuh, hasil daripada tahap yang menurun dengan ketara kolagen. Ia juga boleh disebabkan oleh kehadiran kolagen yang berkualiti lebih rendah daripada biasa.

P/S : Semua ini diambil dari Wikipedia hehehe..... sekarang ini perlu banyakkan membaca tentang kolagen... hehe.. jika berminat dengan Pure Marine boleh contact zety 0196688269..

5 comments:

Farah Waheda Wahid said...

thanks for the great info dear...

Anonymous said...

Rumpai laut tiada kolagen. Kenapa nak kaitkan dengan kolagen kulit?


Anonymous said...

Rumpai laut tak ada kolagen. Professor mana kata ada kolagen?

Unknown said...

Ini hanya info.. seperti yg zety pernah tulis sebelum ini,zety tgh mengkaji ttg rumpai laut ini ada tidak kolagen. Ini adalah salah satunya,tidak semua org tahu bahawa kolagen itu merupakan protein yg terbesar dalam kulit.. mereka hanya tahu kolagen itu adalah kolagen. Dan dalam post ini zety tidak ada kaitankan pun dngan rumpai laut cuma hanya ada p/s@ nama lainnya pesanan jika sesiapa yg berminat untuk membelinya.. harap ini dapat membantu pertanyaan anda.. dan akan datang zety akan pos apa yg zety dh kaji lagi ye... :)

Unknown said...

wahhh...zety nara, good sharing. Kolagen menang sangat penting. Nak-nak org yang semakin tua macam akk ni. Tak mau nampka tua sebelum masanya. Walaupun hakikat TUA itu pasti.